Rick Strijbosch

Longboard wielen - vorm

Wielvorm (model) en constructie

Bij de vorm van longboardwielen letten we op het loopvlak (contact patch), de lip (de overgang van loopvlak naar de zijkant van het wiel) en de wielkern, die ook allemaal invloed hebben op rijgedrag.

Anatomie van een longboard wiel

Verschillende lipvormen

Contact patch of loopvlak

Dit is het gedeelte van het wiel dat uiteindelijk echt in aanraking komt met het wegdek. Een bredere contact patch geeft meer grip en zal minder snel slijten, maar zal ook sliden en driften lastiger maken dan een smal loopvlak.

Lip of wielrand

De groote (radius) van de lip is van invloed op de breedte van de contact patch, en dus ook op de grip van het wiel op het wegdek, maar ook de vorm van de lip speelt een belangrijke rol. Vooral op de manier waarop grip verlies optreed. Hoe abrupter de overgang van het loopvlak naar de zijkant van het wiel, hoe abrupter het gripverlies zal optreden.

  • Een ronde lip zorgt voor een geleidelijke (progressieve) overgang van grip naar slide en geeft zo veel controle bij carving en sliding. Een ronde lip blijft ook veel langer intact als het wiel na verloop van tijd slijt dan een hoekige lip.
  • Een wiel met een hoekige of scherpe lip zal heel plotseling overgaan van grip naar slide maar biedt juist door het brede loopvlak wel weer veel meer grip. Vooral geschikt voor downhill en slalom waarbij optimale grip gewenst is. Bij verkeerd gebruik kan de hoekige rand beschadigen of afbrokkelen en zo ongelijkmatig slijten.
  • Een bevelled (geslepen) lip houdt het midden tussen rond en scherp wat betreft de progressiviteit van het gripverlies. Een bevelled lip geeft behoorlijk veel grip maar zal ook gelijkmatig slijten.