Rick Strijbosch

Longboard wielen - Hardheid en veerkracht

Durometer schaal A

Durometer schaal A of B?

Urethaan, het materiaal dat gebruikt wordt voor longboard wielen bestaat in verschillende hardheden die uitgedrukt worden in een oplopende "durometer" schaal van zacht naar hard. Hierover bestaat enige verwarring omdat de meest gebruikte schaal, de A schaal, eigenlijk maar tot 100 loopt en er wel degelijk longboard/skateboard wielen zijn die harder zijn dan 100a. Daarom is het niet uitzonderlijk voor fabrikanten om een hardheid van 103a te hanteren. Andere fabrikanten gebruiken de B schaal waarbij een hardheid van 83b overeenkomt met 103a. Als vuistregel kan dan ook een verschil van 20 gebruikt worden om de twee schalen te vergelijken.

Veschillende durometer schalen.

Hoe zacht is dan zacht?

Om een idee te geven van hardheden op de A schaal; een elastiekje is 30a, een autoband 68a en een hard skateboard wiel 98a. Longboard wielen bevinden zich meestal in de range van 72a t/m 103a. Hoe zachter de wielen, hoe meer grip op de weg. Dat is goed voor scherpe bochten, betere demping op ongelijkmatige ondergronden. En, hoe zachter, hoe sneller ze slijten. Hardere wielen zijn juist weer beter voor carven en hoge snelheden op gladde wegen en ze slijten veel minder snel.

Veerkracht

De veerkracht van een wiel wordt rebound of "bounce" genoemd en wordt bepaald door de hardheid en vooral ook de kwaliteit van het urethaan. Rebound kan worden gedefinieerd als de neiging van urethaan om terug te keren in zijn oorspronkelijke vorm nadat het is ingedrukt door (bijvoorbeeld) ergens overheen te rijden. Over het algemeen geldt: hoe zachter het wiel, hoe beter (sneller) de rebound.