Rick Strijbosch

Longboard wielen - slijtage

Longboard wielen komen normaal met een gladde, glanzende afwerking uit de verpakking die er na een paar keer rijden af slijt. Downhill wedstrijd rijders gebruiken het liefst voor elke run nieuwe wielen (en lagers) omdat die gladde afwerking een minimum aan frictie oplevert en dus een nog hogere snelheid. Terwijl slalom rijders en carvers juist eerst die gladde laag van hun wielen zullen rijden om meer grip de hebben in bochten.

Longboard wielen komen normaal met een gladde, glanzende afwerking uit de verpakking die er na een paar keer rijden af slijt. Downhill wedstrijd rijders gebruiken het liefst voor elke run nieuwe wielen (en lagers) omdat die gladde afwerking een minimum aan frictie oplevert en dus een nog hogere snelheid. Terwijl slalom rijders en carvers juist eerst die gladde laag van hun wielen zullen rijden om meer grip de hebben in bochten.

Flatspots

De gevreesde flatspots (vlakke plekken) ontstaan als tijdens een slide (om te stoppen bijvoorbeeld) als één of meerdere wielen stoppen met draaien. Dan slijt het wiel heel snel weg op één plek in plaats van regelmatig rondom het hele wiel. Een flatspot maakt het rijden onmiddellijk een hobbelige ervaring en in erge gevallen heel onaangenaam. Rijders moeten de techniek leren beheersen om te sliden zonder dat de wielen helemaal tot stilstand komen. Flatspots zijn dan ook een typische "beginners kwaal".

Wheelpuke

Een ander gevaar met voornamelijk down-hill rijden met hoge snelheden, is wheelpuke. Wheelpuke gebeurt als bij hoge snelheden en versleten of onnauwkeurige lagers zo heet worden door de frictie dat de wielkern of het urethaan van de wielen zelf begint te smelten. Dat kan gevaarlijke situaties opleveren want je kunt dan zomaar een compleet wiel verliezen. Om dit te voorkomen moet je je lagers schoon houden en goed smeren en bij twijfel zelfs helemaal vervangen.